Dieter Rams

Dieter RamsDieter Rams urodził się 20.05.1932 roku w Wiesbaden w Niemczech. Studiował architekturę i dekorację wnętrz w Wiesbaden School of Art, którą ukończył z wyróżnieniem w 1953 roku. W 1955 roku podjął pracę w firmie Braun by w końcu roku rozpocząć projektowanie wyrobów tej firmy. Zaprojektował system Hi-Fi, radio tranzystorowe Transistor. W 1961 został kierownikiem działu projektowego. W następstwie swojej pracy w firmie Braun zaprojektował sprzęty kuchenne KM2, mikser ręczny M140, maszynkę do golenia Sixtant i cylindryczna zapalniczkę stołową. Jego koncepcja projektowania to bardzo oszczędna forma niemal purystyczna, funkcjonalizm kształtujący formę. Czystość linii estetycznej wynikająca z racjonalizmu spowodowała mianowanie go dyrektorem wzornictwa Brauna. Dieter Rams to projektant przemysłowy, który zaznaczył swój silny wpływ na wzornictwo przemysłowe drugiej połowy XX w.

Dieter Rams
Dieter Rams
Dieter Rams
Dieter Rams
Dieter Rams
Dieter Rams
Dieter Rams
Dieter Rams

Max Bill – szwajcarski architekt, rzeźbiarz, projektant

Max BillMax Bill urodził się 28 grudnia 1908 roku w Winterthur. Po praktyce jako złotnik rozpoczął studia w Bauhausie w Dessau. W 1944 r otrzymał tytuł profesora w Szkole Artystycznej w Zurychu. W 1953 roku był założycielem słynnej Wyższej Szkoły Projektowania w Ulm działającej do 1968 roku. W Bauhausie był studentem W. Kandyńskiego i Pola Klee. Do jego osiągnięć należy zaliczyć projekty mebli i zegarków w tym słynny stołek, który po różnych zestawieniach może być szafką i stołem.

Max Bill
Max Bill
Max Bill
Max Bill
Max Bill
Max Bill
foto: Wikipedia

Wilhelm Wagenfeld

Wilhelm WagenfeldWilhelm Wagenfeld urodził się w 1900 roku w Bremie. Uczęszczał do Szkoły Sztuki Użytkowej w Bremie i praktykował w biurze projektowym wytwórni Koch & Berteld. Uzyskał stypendium, dzięki któremu w latach 1919-1922 kontynuował naukę w szkole projektowej w Hanau. W 1923 rozpoczął studia w Bauhausie, w którym zaprojektował słynną lampę biurkową w roku 1924. Po przeniesieniu Bauhausu do Dessau w 1925 pozostał w Weimerze gdzie prowadził pracownię metalu w tamtejszej Bauholcschule. Projektował drobne produkty, jak puszka na herbatę, klamki dla firmy Loevy w Berlinie i sprzęty domowe dla Walteher & Wagner w Schleiz. Pracował również jako niezależny projektant dla Jenaer Glaswerke Schot & Gen projektując nowy asortyment szklanych naczyń w tym kawiarnie Sinatrax (1931) oraz słynny zestaw do herbaty (1930). Projektował ceramikę dla Furstenberga i Rosenthala czy melaminowe tacki dla Lufthansy (1958). Zmarł 26.05.1990 r w Studgardzie w Niemczech.

Wilhelm Wagenfeld
Wilhelm Wagenfeld
Wilhelm Wagenfeld
Wilhelm Wagenfeld
Wilhelm Wagenfeld
Wilhelm Wagenfeld

Herbert Bayer – projektant z Bauhasu

Herbert BayerHerbert Bayer urodził się 05.04.1900 roku w Haag Am Hausruck w Austrii. Grafik, malarz, fotograf. Studiował w Bauhausie pod kierunkiem takich pedagogów jak Wassily Kandynsky, Paul Klee, Laszlo Monoly-Nagy. Jeszcze w czasie studiów pracowała w Bauhasie jako nauczyciel typografii. Opracował krój małych liter do większości publikacji Bauhausu, krój Bayer Universal. W 1928 r. opuścił Bauhaus by zostać dyrektorem artystycznym w Voge Magasin w Berlinie. W 1937 r. opuścił Niemcy by udać się do Włoch i w 1938 r osiadł na stałe w Nowym Yorku gdzie otrzymał obywatelstwo amerykańskie. W 1959 zaprojektował „Fonetik Alfabet” dla języka angielskiego. Był współorganizatorem firmy Arco oraz projektantem jego logo. Zmarł w 1965 roku w Kaliforni w USA.

Herbert Bayer
Herbert Bayer
Herbert Bayer
Herbert Bayer
Herbert Bayer
Herbert Bayer
Herbert Bayer
Herbert Bayer

Początki Modernizmu

Marcel BreuerW 1895 roku wiedeński architekt Otto Wagner w książce „Moderne Architektur” napisał, że „jedynym prawdziwym celem twórczości jest współczesne życie”, formułując tym samym jedna z najważniejszych zasad nowoczesnego wzornictwa, którego najważniejszym osiągnięciem było przyznanie sztuce użytkowej równego statusu z tzw. Sztuką wysoką. Odtąd projektowanie przez wielkich architektów i artystów projekty rynkowe miały trafiać do zwyczajnych ludzi zmieniając ich otoczenie, nawyki i sposób myślenia. Przedstawiając Państwu na naszej stronie internetowej sylwetki architektów takich jak Geritt Rietveld, Le Corbusier, Ludwig Mies Van Der Rohe, Alvar Alto, Charles Eames uzupełnimy je twórcami znaczącymi uwolnienie się modernizmu jako stylu międzynarodowego.

Marcel Breuer (właść. Marcel Lajos Breuer) urodził się 21 maja 1902 roku w Peczu. Projektant przemysłowy pochodzenia węgierskiego działający w Niemczech, Wielkiej Brytanii i USA. Należał do pierwszego rocznika studentów Bauhausu. Jako student został kierownikiem zakładu meblarskiego. Był długoletnim współpracownikiem Waltera Gropiusa, by od roku 1940 prowadzić własną działalność projektową.

Marcel Breuer
Marcel Breuer
Marcel Breuer
Marcel Breuer
Marcel Breuer
Marcel Breuer
Marcel Breuer
Marcel Breuer
foto: Wikipedia

Charles Rennie – Macintosh – Secesjonista

Charles RennieUrodził się 07 czerwca 1868 roku w Glasgow. Studiował Sztukę w Glasgow School of Art. Odbył praktykę w biurze architektonicznym Johna Hutckinsona w Glasgow. W 1891 podróżował do Paryża, Brukseli, Antwerpii, Włoch. Rok później otrzymał medal Gold Medal w South Kensington w Londynie. Zdobył uznanie krytyki, projektował meble, wnętrza, tkaniny. Do znanych jego projektów należą meble tzw. Macinktosha, Salon w domu macinktosh w Glasgow, budynek Glasgow School of Art.

Charles Rennie
Charles Rennie
Charles Rennie
Charles Rennie
Charles Rennie
Charles Rennie
foto: Wikipedia

Christopher Dresser – Esteta przemysłowy

Christopher DresserChristopher Dresser urodził się w 1834 roku w Glasgow w Szkocji. Uczęszczał do School Goverment od Design. Jego zainteresowania kulturą Japonii skierowały jego uwagę w stronę projektowania przedmiotów domowego użytku o zgeometryzowanych formach. Zafascynowany produkcją przemysłową realizował swoje projekty tkanin, tapet, szkła, mebli oraz innych przedmiotów codziennego użytku. Wykładał i opublikował szereg artykułów oraz książkę p.t. „Studia nad wzornictwem przemysłowym”. Jego działalność można zaliczyć do działalności poprzedzającej wzornictwo przemysłowe. Zmarł w 1904 roku we Francji w Miluzie.

Christopher Dresser
Christopher Dresser
Christopher Dresser
Christopher Dresser
Christopher Dresser
Christopher Dresser

Josef Hoffmann

Josef HoffmannUrodził się 15 grudnia 1870 roku w Pirnitz – austriacki projektant sztuki użytkowej. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Rzemiosł w Brnie oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, którą ukończył w 1895 r. Był współzałożycielem Secesji wiedeńskiej (1897r), w roku 1905 rozstał się z ideą secesji kierując się w stronę użyteczności swoich projektów. Do najbardziej znanych należą fotel „Kubus”, zestaw sztućców, zegar, zestaw kieliszków do wina oraz zestawy krzeseł.

Josef Hoffmann
Josef Hoffmann
Josef Hoffmann
Josef Hoffmann
Josef Hoffmann
Josef Hoffmann

Richard Buckminister Fuller

Richard Buckminister FullerRichard Buckminister Fuller (ur. 1895 r. w Fulton, USA). Inżynier konstruktor, matematyk, naukowiec I wynalazca, nazywający siebie samego “projektantem kompleksowym”. Jego koncepcje konstrukcyjno-budowlane lekkich kopuł geodezyjnych wywarły wielki wpływ na twórczość architektoniczną USA i całego świata.
- Architektura w obecnej praktyce jest niewolniczą funkcją we wszystkich społeczeństwach wokół naszej ziemi. Klient polityczny czy prywatny jest pierwszym projektantem. Przewodniczący Instytutu Architektów Amerykańskich oświadczył ostatnio, że rola architektów jest służebna wobec społeczeństwa. Dopiero wtedy, gdy politycy, socjolodzy i ekonomiści określą potrzeby ludzkie i zaprogramują je – architekci przystępują do szczegółowego opracowania zamierzonego przedsięwzięcia. Komputer jest bliski przejęcia wszystkich niewolniczych funkcji – architektura jest bliska osiągniecia doskonałości. Piękno jest składnikiem ekonomii. Nic już nie można do upiększenia żaglówki czy samolotu. Architekci „pośrednicy – sprzedawcy dobrego gustu” przeminęli. Nie będzie architektury na Księżycu. Przykłady najlepszej dziś architektury to samolot na 700 osób czy pawilon wystawowy USA na Expo 67 w Monteralu.
Richard Buckminister Fuller
Richard Buckminister Fuller
Richard Buckminister Fuller
Richard Buckminister Fuller
Richard Buckminister Fuller
Richard Buckminister Fuller
Richard Buckminister Fuller

Raymond Loewy – człowiek, który „zaprojektował Amerykę”

Raymond LoewyRaymond Loewy urodził się w Paryżu w roku 1893, z którego wyemigrował do Stanów Zjednoczonych w roku 1919 w wieku 26 lat. Zmarł w Szwajcarii w roku 1986. Był twórcą stylu zwanego „Stramline” oznaczającego opływowe kształty projektowanych produktów rynkowych. Preferował stworzoną przez siebie zasadę „Maya” co rozumieć należy jako projektowanie rzeczy możliwie najbardziej zaawansowanych, ale wciąż do zaakceptowania przez potencjalnych użytkowników. Zaliczany jest do najwybitniejszych projektantów wzornictwa przemysłowego XX w oraz do grona prekursorów tego zawodu. Pracował jako ilustrator mody dla „Vogue’a” i „Harper’s Bazar”. Był autorem znaku firmowego (logo) „Shell’a, logotypu „Air Force One”, butelki „Coca-Coli”, opakowania na papierosy „Lucky Strike”, naczyń dla „Rosenthala”, zapalniczki „Zippo”, kultowej lodówki „Coldspot” jak również lokomotywy i samochodów „Champion Studebaker Avant” „Couman der Starlight” Lincoln Continental” oraz wnętrza pojazdu kosmicznego „Skylab”. Uważany za stylistę, jednak był projektantem, którego projekty charakteryzowały się obmyślaniem procesu użytkowego, ekonomii i przekazu komunikatów kulturowych. Jako przykład może posłużyć m.in. opakowanie na papierosy „Lucky Strike” , w którym zmienił kolorystykę z zielonego koloru na kolor biało-czerwony, a znak umieścił po obydwu stronach opakowania zwiększając jego postrzeganie w losowych ułożeniach i w użytkowaniu. Produkcja tych opakowań od około dekady od zmiany opakowania wzrosła do 50 milionów paczek.
Raymond Loewy
Raymond Loewy
Raymond Loewy
Raymond Loewy
Raymond Loewy
Raymond Loewy
Raymond Loewy
Raymond Loewy

Gerit Rietveld

Gerit Rietveld Gerit Rietveld urodził się 24.06.1888 r. w Utrechcie. Nie studiował w wyższych uczelniach zaczynając pracę zawodową we własnym warsztacie mebli w roku 1917 by w 1918 założyć własną fabrykę mebli. Był członkiem ruchu „De Stijl”, w którym rozpoczął karierę architekta. W 1923 roku Walter Gropius zaprosił Rietvelda do Bauhausu, w którym powierzył mu nauczanie projektowania. W 1928 roku zerwał z ruchem „De Stijl” i związał się z ruchem „Funkcjonalizmu” i w tym samym roku został zaproszony na kongres Internationaux D’Architecture Moderne. Między innymi zaprojektował fotel czerwono-niebieski oraz krzesło „Zig-Zag”. Zajmował się również budownictwem socjalnym o niedrogich metodach produkcji, prefabrykacją i standaryzacją. Zaprojektował również dom w Utrechcie na Prins Hendriklaan 50 wraz kolorystyką Mondriana został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Zmarł 25.06.1964 roku w Utrechcie.
Wybrane projekty
Gerit Rietveld, fot. Wikipedia
Gerit Rietveld, fot. Wikipedia
Gerit Rietveld, fot. Wikipedia
Gerit Rietveld, fot. Wikipedia
Gerit Rietveld, fot. Wikipedia
Gerit Rietveld, fot. Wikipedia

Theo Van Doesburg – De Stijl i Neoplastycyzm

Theo Van Doesburg Theo Van Doesburg urodził się 30 sierpnia 1883 r w Utrechcie. Naukę rozpoczął od studiowania aktorstwa by przenieść swoje zainteresowanie na malarstwo. Poznanie i współpraca z Pietem Mondrianem zaowocowały w roku 1917 utworzeniem w mieście Lejda grupy artystycznej o nazwie De Stijl oraz czasopisma o tym samym tytule, które działało do 1931 roku. Koncepcje estetyczne tej grupy opierały się o geometryczne podziały płaszczyzny oraz przestrzeni, wraz z silnie nasyconymi kolorami czerwonego, żółtego i niebieskiego oraz bieli i czerni. Koncepcja malarstwa abstrakcyjnego Doesburga miała zdolność oddziaływania na projektowanie i nazwana została neoplastycyzmem. Nurt ten rzutował na prace wielu artystów, architektów i projektantów jak Arpa, G.Ritvelda, Grophiusa, Mis van der Rohe mając duży wpływ na modernizm w architekturze i wzornictwie.
Theo Van Doesburg zmarł 7.09.1931 roku w Davos w Szwajcarii.
Wybrane projekty
Theo Van Doesburg
Theo Van Doesburg
Theo Van Doesburg
Theo Van Doesburg
Theo Van Doesburg
Theo Van Doesburg
Theo Van Doesburg
foto: Wikipedia

Peter Behrens i AEG

Peter Behrens Peter Behrens urodził się 14.04.1868 r. w Hamburgu w Niemczech. Studiował malarstwo w Hamburgu, Dusseldorfie i Karlsruhe. Współtworzył Darmstadt Artist Colony, w którym wybudował własny dom. Budowa tego domu uważana jest za punkt zwrotny w jego życiu kiedy skierował się w stronę architektury i projektowania przemysłowego produktów rynkowych. Zrealizował szereg projektów by w roku 1903 zostać dyrektorem Kunstgewerbeschule w Dusseldorfie. Był również w roku 1907 współzałożycielem Werkbundu jako przedstawiciela ruchu Arts and Craft zajmującego się projektowaniem przedmiotów codziennego użytku. Również w tym roku zaprojektował dla AEG (Allgemeine Elektricitäts-Gesellschaft) całą identyfikację wizualną firmy. Jego asystentami byli Ludwig Mies Van Der Rohe, Le Corbusier, Adolf Myer i Walter Gropius. Wywarł ogromny wpływ na projektowanie w oparciu o przemysł i jest uważany za pierwszego projektanta wzornictwa przemysłowego. Był również profesorem kilku Akademii Sztuk Pięknych gdzie prowadził wydziały architektury oraz wzornictwa. Zmarł w Berlinie w dniu 27.02.1940 roku.
Do jego ważnych realizacji zaliczyć należy projekt fabryki turbin AEG, logo AEG, wentylator, mosiężny czajnik elektryczny, wersje czajników, zestawy zegarów przemysłowych czy projekty graficzne.
Wybrane projekty
Peter Behrens
Peter Behrens
Peter Behrens
Peter Behrens
Peter Behrens
Peter Behrens
Peter Behrens
Peter Behrens
foto: Wikipedia

Adolf Loos – protoplasta Industrial Design (wzornictwo przemysłowe)

Adolf Loos W pierwszych latach XX wieku próby reformy Designu były utrudnione ponieważ wiara w „rzemiosło artystyczne” utwierdzała wielu w przekonaniu, że maszyna nie dorówna rękodziełu.
Dopiero austriacki architekt i teoretyk Adolf Loos jako jeden z pierwszych zauważył, że masowa produkcja daje możliwości wyprodukowania dużej ilości towarów, taniej i wydajniej.
Tak wiec według niego projektowanie dla przemysłu wymaga zupełnie innego niż w „rzemiośle artystycznym” podejścia opartego na procesie myślowym zbieżnym z procesami wytwarzania przemysłowego i ekonomii zapoczątkowana przez Adolfa Loosa idea zastała później nazwana „Industrial design” / wzornictwo przemysłowe w Polsce/ jako dziedzina twórczości odrębna od rzemiosła artystycznego i sztuki użytkowej.
Jego esej z 1908 roku zatytułowany „Ornament i zbrodnia” opisywał racjonalne podejście do projektowania i produkcji odrzucając XIX wieczny historycyzm i hedonizm stylu Art. Nouveau zapowiadając funkcjonalizm.

Adolf Loos urodził się 10 grudnia 1870 roku w Brnie. Ukończył Szkołę techniczną w Libercu, a później studiował na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie, którego nie ukończył ponieważ wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Poświęcił się architekturze i teorii. Zmarł 23 sierpnia 1933 roku w Wiedniu

Wybrane projekty
Adolf Loos
Adolf Loos
Adolf Loos
Adolf Loos
Adolf Loos

Do góry strony